x

TRÁVENÍ A ZAŽÍVÁNÍ, ANEB VELKÝ STRAŠÁK

richard
-

Občas zkrátka tělo řekne stop. I když se dokáže flexibilně přizpůsobovat a krátkodobě snášet extrémy, nejde to donekonečna. Pokud potřebuje pauzu, vyžádá si ji. Všichni, kteří se delší dobu věnujeme náročnější sportovní aktivitě, moc dobře víme, jak žaludeční problémy dokážou člověka kompletně odrovnat. Absolutně odejde energie, síla a “drive”. Co za tím stojí?

Důvodů může být mnoho

Od těch naprosto banálních (kombinace nevhodných potravin, špinavá klika, nemocný houževnatě dýchající kolega), po ty dlouhodobé až chronické. Na ty dlouhodobé si často zaděláváme svoji nadutostí. Co nemáme (hmotu), snažíme se dojíst. A když je za pět minut dvanáct, zjišťujeme, že to nefunguje.

Je důležité si uvědomit principy fungování lidského těla

Není bezedné. Nefunguje jako obrovská zásobárna, kterou můžeme drtit přívaly jídla. Zdaleka nevyužije vše. A zrovna zde platí, že méně je někdy více. I když jsou bílkoviny svaté, od určitých hodnot je tělo začne měnit na toxický odpad a dlouhodobý zvýšený příjem “nadpoměr” vede k výše zmiňovanému STOP. Tělo zkrátka nestíhá trávit, fungovat a ještě efektivně využívat stravu a vypne.

Pokud se cítíme delší dobu pod tlakem, měli bychom čas od času zařadit alespoň 1-2 očišťovací dny.Nemusí jít o žádná drastická řešení, stačí dát tělu 1-2 pauzu od bílkoviny. I když si do hlavy vtloukáme dogmata, že nás den, kdy dáme byť jen 1/2 bílkovin, bude stát veškeré svaly, není tomu tak.

Samozřejmě, nejsme tu pro drastická řešení

Podmínky a předpoklady pro lepší trávení ovlivňujeme každodenními zvyky. Dostatek pohybu nemusím zdůrazňovat, to je víceméně důvod, proč jsme na posilka.cz nikoliv na stránkách LOLka, WOWka, ČOLka atd. Základním pilířem je dostatečný pitný režim. Budeme vám to omlacovat o hlavu dokola. Pro aktivně žijícího sportovce 3l/den nestačí, zejména v létě.

A nejdůležitější, špatné stravovací návyky

Nejde o to nacpat do sebe maximální množství bílkovin, sacharidů a zdravých tuků. Pořád to bude o hledání toho, co nám sedí. Můžete mít lepší výsledky na 1,8g/ bílkoviny na kg/tělesné váhy, než člověk který bude mít 2,5g/bíllkoviny na kg/tělesné váhy. Pamatujte, cvičení není o přímé úměře. Existuje velká spousta proměnných, které rozhodují o našich výsledcích.

Pro podporu, pročištění a lepší funkci střev doporučujeme do jídelníčku zařadit (nikoliv každodenně)potraviny s probiotiky, dostatek bylinek podporujících trávení a zeleninu s ovocem. V příštím článku si uvedeme konkrétní příklady.

Jakým způsobem řešíte problémy s trávením a co se vám osobně osvědčilo jako nejlepší “očišťovák”?

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE