x

Kolikrát denně máme jíst?

richard
-

Při procházení nejrůznějších fitness fór a internetových diskuzí člověk nejednou narazil na debatu o počtu jídel. Je lepší jíst třikrát denně a pořádně, nebo rozdělit množství jídla do 6 porcí? Kolikrát denně svačit? Neztratím svaly, pokud nebudu jíst každé dvě hodiny? A tak dále a tak dále.

Přednostně je potřeba uvědomit si jednu věc. Neexistoval, neexistuje a patrně nikdy nebude existovat striktně daný perfektní jídelníček. A tím pádem ani striktně daný počet porcí. Existuje celá řada proměnných, které ovlivní váš individuální ideálný počet. Fyzická aktivita, dvoufázový trénink, zaměstnání, počet denních aktivních hodin, stav hormonů. Vše je potřeba vzít v potaz.

Nejčastější námitky znějí, že dotyčný má pořád hlad

“Já se budím hladový”, “Mám hlad každou hodinu, “Jím vše a nepřiberu”. Z čeho vychází neustálý až nezdravě častý pocit hlad? Je ro právě hormonální nerovnováha, kterou způsobují dvě věci. První z nich je život ve stresu, jakmile jsme neustále pod tlakem a nervózní, vyplavujeme větší množství stresového hormonu kortizolu a přicházíme o testosteron. Nedostatek testosteronu negativně ovlivňuje stav ostatních hormonů v těle. Druhým činitelem je nevyvážená a nekvalitní strava. Pokud tělu neustále dáváme přísun cukrů a sacharidů (i v době, kdy je nepotřebuje), hladinu hormonu inzulínu nám lítá ze strany na stranu a my jsme neustále hladoví. Tělo chce další cukr. Zas a znovu. Máme tak pocit, že máme neustále hlad. Jakmile přebytečné cukry odstraníte, situace se zpravidla zlepší, po jídle se cítíte více sytí.

Dalším faktorem ovlivňujícím potřebné množství jídel denně je styl a rychlost konzumace

Pokud jíte ve spěchu, po cestě, ve stoje, pod stolem, aby vás náhodou neviděl šéf, tělo potravu špatně zpracovává. Nervové vypětí způsobí, že se necítíte sytí. A často míváte za chvíli opět hlad.

Přitom je to často nelogické. Nepotřebujete jíst 4x denně hlavní jídlo, nepotřebujete mít svačinu mezi každým hlavním jídlem. Tělo dokáže fungovat i se 3-4 hodinovými intervaly mezi jídly. Naopak potravu lépe straví, může mezi jídly nadále spalovat přebytečný tuk a nic mu nechybí. Cítí se příjemně syto, čerstvě a plné energie.

Můžete jíst denně 3 jídla, může jích být 6. Záleží na vás, co vám vyhovuje. Pokud vám vyhovuje nižší množství porcí, cítíte se na nich dobře a jste spokojeni s reakcí těla, necpěte do sebe další jídla. Tělo nefunguje bezedně a přebytečné živiny nevyužije.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE