x

VOLNÉ VÁHY VS STROJE

richard
-

Věčné téma mnoha lidí i trenérů fitness komunity.

Když se to vezme z pohledu začátečníka, který přijde do fitka, výběr bude jednoduchý, po pár sériích na biceps s jednoručkama vleze na stroj, a to z několika důvodů:

1. Je to pohodlné.
2. Je to moderní.
3. Nemusí se soustředit na techniku (aspoň si to myslí), protože stroj vede pohyb.
4. Vypadají (nebo si to alespoň myslí) u cvičení lépe.
5. Myslí si, že když je to moderní stroj, tak to určitě bude lepší pro posilování než základní cviky s volnýma vahama.

Určitě by každý přišel na další důvody, proč lidé upřednostní stroje (a to hlavně začátečníci), před cvičením s volnou vahou, ale já chci spíše popsat důvody, proč by začátečník měl používat, a více než stroje zařazovat do tréninku cviky s volnou vahou.

1. Naučíte se správnou techniku cviku (pod vedením někoho kdo to umí).
2. Nebudete zbytečně blokovat stroje těm, kteří je potřebují (mají nějaký zdravotní problém, jsou po vážném úrazu,…).
3. Ten největší a nejzásadnější důvod zní.:

Cvičením s volnýma vahama posilujete nejen partii co cvičíte, ale skoro celé tělo, protože u těchto cviků zapojujete mnohem více nervovou soustavu celého těla, zapojujete CORE (hluboký stabilizační systém), zapojujete u nich více pomocných a stabilizačních svalů, což vede k tomu, že vám posílí celé tělo, a za nějakou dobu se u cvičení přestanete nepřirozeně kroutit, třepat atd….

Cviky s volnou vahou jsou a budou základ pro každého kdo cvičí, nebo chce začít cvičit.

Někdo si řekne. Tak proč ti obrovští kulturisté, fitness modelové, bikiny a další na jejich tréninkových videích cvičí na strojích?! Čemu věřit? 

Odpověď zní: Ne všechny cviky jedou na strojích a když ano, tak proto, aby doladili detaily na svalech, většinou jsou v posledních fázích diety, takže opatrnost aby se nezranili před závody je na místě a hlavně, oni už kontrolují své tělo, jelikož volných vah nazvedali tolik, že v podstatě i ten pohyb u cviků s volnou vahou je veden jakoby byli stroje.

Ale já psal, že se na to podíváme z pohledu začátečníka, takže jestli nejste nějak závažně zdravotně nebo pohybově postiženi, určitě upřednostňujte volné váhy před stroji.

Vaše tělo si zvykne a začne pracovat uceleně a kontrolovaně jako stroj, a pak už si na cvičení na strojích ani nevzpomenete.

Redaktor Filip Šoška Instruktor fitness 

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE