x

TĚLESNÝ TYP KULTURISTY

rejza
-

Každý, kdo pravidelně navštěvuje posilovnu, jistě postřehl odlišnou fyzickou muskulaturu svého těla a mnohých dalších jedinců. Nemáme na mysli fakt, že někdo je větší právě kvůli tomu, že cvičí déle, než vy. Jde o celkovou stavbu těla a geneticky daný metabolismus, včetně dispozic pro posilování.

Z tohoto pohledu lze rozlišovat tři tělesné typy.

  • EKTOMORT
  • MEZOMORF
  • ENDOMORF

EKTOMORF

Člověk, který na první pohled nepůsobí robustním dojmem. Jde o štíhlé a šlachovité sportovce, kteří obvykle mívají problémy s přibýváním svalové hmoty. Rychlý metabolismus je do určité míry nepřítelem těchto lidí a zpomaluje růst svalové hmoty. Tukové zásoby takového člověka se pohybují někde kolem 10 % až 12 %.

Obvykle je takto uzpůsobený organismus plusem, a to především v rámci stravování, protože tito jedinci nepřiberou, i kdyby konzumovali cokoliv. Pakliže se však s tímto tělesným typem budete snažit prorazit v oblasti kulturistiky, měli byste dbát na vybranou stravu.

Menší objem těchto sportovců do značné míry eliminuje jejich vysoká vyrýsovanost.

Z českých kulturistů je ektomorf např. Filip Grznár

MEZOMORF

Fyzicky ideální postava, jejíž přednosti jsou genetické. Správné fungování metabolismu, přirozené nabírání svalové hmoty, dostatek síly, široká postava a další optimální dispozice. Mezomorfní tělesný typ je doslova stvořen pro kulturistiku a posilování. Ani tento člověk však nesmí zapomínat na odpovídající cvičební plán a stravování, které vede k dokonalým výsledkům.

Ze světových kulturistů byl mezomorf např. Arnold Schwarzenegger

ENDOMORF

Endomorf je opakem ektomorfa. To znamená, že jde o člověka, který nemá problém s nabíráním svalové hmoty, s níž však dochází také k přibývání tuků. Běžný endomorf je schopen za jeden rok nabrat až neuvěřitelných 20 Kg, musí si však více, než kdo jiný, hlídat správné stravování.

Zavalitost těchto lidí je zpozorovatelná na první pohled. Obvykle kromě tuků mají v těle i velké množství vody, takže vyniká ona zmiňovaná mohutnost. Výhodou tohoto tělesného typu je možnost pracovat s většími zátěžemi, příjem tuků byste však měli omezit na hranici 20 %.

Pro endomorfy je vhodné kromě posilování zařadit do cvičebního plánu ještě další kondiční cvičení, které napomůže při spalování vyšších tukových zásob.

 

Ze světových kulturistů je endomorf např. Jay Cutler

JAKÝ JSTE TĚLESNÝ TYP?

Na základě výše uvedené charakteristiky zjistíte, jaký jste tělesný typ. Mnohdy se však dopracujete do stavu, kdy si odnášíte z každé skupiny něco, přesto však některá převládá. A právě tomu byste měli uzpůsobit svůj tréninkový a stravovací plán.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE