x

STANOVTE SI CÍLE PRO VÁŠ FYZICKÝ ROZVOJ

rejza
-

Dřepy jsou důležitým cvikem při posilování nohou, potažmo zpevnění celého těla. Učíte-li se správnou techniku tohoto cviku, nabízí se vám hned dvě varianty provedení. Odlišné způsoby, na něž si vyslechnete spoustu názorů od nejrůznějších amatérů a odborníků.

  • DŘEP S PODLOŽENOU PATOU
  • DŘEP BEZ PODLOŽENÉ PATY

Jaká je ale pravda? Jsou oba cviky bezpečné a mají přínos pro rozvoz svalové hmoty? Hrozí nějaká nebezpečí při realizaci té či oné metody? Na to se vám pokusíme odpovědět prostřednictvím tohoto článku.

Nežli se však pustíme do podrobnějšího popisu obou způsobů, měli byste si před jejich absolvováním pořídit kvalitní cvičební pomůcku.

VZPĚRAČSKÉ BOTY A JEJICH PŘÍNOS

Jde o speciální sportovní obuv, jejíž největší dominantou oproti jakýmkoliv jiným botám je sklon špička – pata. Tato výrobní úprava částečně simuluje podloženou patu, avšak zcela minimálně a nelze ji za adekvátní náhradu vůbec označovat.

Konstrukční provedení obuvi však přispívá ke zlepšení stability, která je při zvedání velkých závaží dosti důležitá. I přes lehce vyvýšenou patu dbejte na to, aby vám vzpěračská bota dokonale padla a nikde vás netlačila. Vždy si ji zkoušejte s ponožkou tak, jako ji budete používat při cvičení.

DŘEPY S PODLOŽENOU PATOU

Nyní se dostáváme k popisu první varianty, jež je obecně doporučována hlavně začátečníkům. Je to způsobeno tím, že prostřednictvím vyvýšené paty docílíte větší stability a při zvedání s činkou budete schopni provést přirozenější pohyb.

Na počátku cvičení vaše tělo nebude dostatečně flexibilní, a to především v oblasti kyčlí a kotníků, což dřep s podloženou patou výrazně eliminuje. Širší rozsah kolenního kloubu vám umožní mnohem hlubší dřep. Zároveň více aktivujete čtyřhlavý stehenní sval a kvadricepsy.

Při realizaci dřepu s podloženou patou docílíte takového prohnutí těla, s nímž minimalizujete zátěž bederní páteře.

DŘEPY NA ROVNÉ PODLOŽCE

Tento typ cviku postřehnete hlavně u zkušenějších lidí, kteří se posilování věnují delší dobu a pokročili z prvopočátečního fyzického stádia o krok výše.

Provádíte-li dřepy na rovné podložce, určitě budete schopni využít vyššího zatížení, včetně dosažení maximální síly a výbušnosti. Laicky řečeno si můžete více „naložit“, což je bez podložené paty daleko bezpečnější, nežli s patou podloženou.

Vysoký fyzický výkon pocítíte v oblasti hýždí, vzpřimovačů a hamstringů.

KDY JE LEPŠÍ PODLOŽENÁ PATA A KDY NIKOLIV?

Výsledek porovnání není jednoznačný. Dřepy s podloženou patou i dřepy na rovné podložce mají své výhody, avšak v odlišných stádiích. Řadíte-li k amatérům, již se potýkají s nižšími váhami a teprve zpevňují své tělo, jistě si ulevte podloženou patou.

Přecházíte-li na větší váhy a cvičíte-li již na vyšší úrovni, bude pro vás jednoznačně bezpečnější rovná podložka. Ať tak či onak, neopomínejte na kvalitní vzpěračskou obuv.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE