x

SLADKÉ NÁPOJE BEZ CUKRU JSOU ZDRAVÉ?

richard
-

Již celou řadu let se mezi výživovými poradci vedou diskuze na téma sladkých nápojů bez cukru. Jsou užitečné? Mají negativní dopad na zdraví? V čem tkví jejich výhoda oproti klasickým slazeným nápojům? Dokážeme oklamat mozek dychtící po pravidelné dávce cukru?

Škodlivost cukrů při jejich časté konzumaci a špatném načasování příjmu nemusíme dvakrát rozvádět.

Jsou velmi dobrým sluhou, ale zlým pánem. Po zjištění škodlivosti jsme se dali do bádání a hledali alternativní cestu. Dnes tu máme umělá sladidla.

Historie umělých sladidel se datuje na konec 19. století, kdy byl objeven sacharin.

Následovala sukralóza, aspartam, acesulfam a další. Umělá sladidla mají za úkol oklamat mozek. Nebojte se, neškodíte si a nevědomě neubližujete. V čem tedy spočívá přínos oproti cukru? Umělá sladidla nejsou kalorická. Obsahují naprosto zanedbatelné množství kalorií a přitom plní funkci pro kterou přijímáme vysoce kalorický cukr.

Máme zkrátka chuť na sladké. Nemůžeme si to zazlívat.

Byť je to u mnohých způsobeno závislostí a následným otročením cukru, ve většině případů je to lidské. Jenže už víme, že je cukr vysoce kalorický a může způsobit vleklé zdravotní potíže. Právě proto kulturisté v dietách často sahají po “sugar-free” slazených nápojích jako je Coca-Cola Zero a další.

Ve světě se ve velkém spustilo pozdvižení při údajném zjištění, že umělá sladidla sice nejsou kalorická, ale jsou pro zdraví daleko nebezpečnější, než běžný cukr. Toto tvrzení není založeno na pravdě. Na základě celé řady výzkumů byl vyvrácen vliv umělých sladidel na zvýšený výskyt nádorových onemocnění a dalších civilizačních nemocí.

Samozřejmě, existuje určité množství, které bychom neměli překračovat. Nutno si však uvědomit, že určité hranice má i příjem bílkovin a sacharidů a přesto je nepovažujeme v přiměřeném množství za zdraví škodlivé. U oblíbeného aspartamu se maximální přiměřené množství pohybuje mezi 35-40miligramy/kilogram tělesné váhy denně. Při běžném užívání, kdy si jednou za čas dáte na chuť slazený nápoj pro zahnání nutkání na sladké se k maximálním hodnotám ani nepřiblížíte a můžete v klidu usínat.

Nechci tímto doporučovat každodenní konzumaci slazených nápojů bez cukru. Pokud však vedete uspořádaný životní styl, máte rozumný příjem makro-živin a chcete si nepatrně “ulítnout”, vždycky raději sáhněte po Coca-Cole Zero na úkor běžné Coca-Coly. Při střídmém používání nehrozí nejmenší nebezpečí.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE