x

REGENERACE JAK JE DŮLEŽITÁ ?

richard
-

Pokud bychom měli označit jednu důležitou věc jako podceňovanou, správná regenerace by určitě patřila mezi favority. Říká se, train, eat, sleep, repeat. Jednoznačně je to pravda. Můžete mít perfektní jídelníček, správně cvičit, ale pokud bude vaše tělo pod neustálým fyzickým a psychickým vypětím, výsledků se nedočkáte. Celé je to hra hormonů. Správné fungování těla a hlavy, dostatek testosteronu, žádný zvýšený kortizol, ideální prostředí pro harmonický růst svalů. Aby to nebylo jednoduché, samozřejmě nejde jen o samotný spánek. Pokud však mluvíme o spánku, jde primárně o “podmínky”, které si připravíte před spaním.

Nejde začít nikde jinde, než u průměrné doby.

Neexistuje přesná definice ideálního odpočinku. Jinak žijeme, jinak cvičíme, jinak jíme, jinak “sladíme”, jinak se stresujeme. Důležité je tělu dát režim. Stejně jako má režim, že ví xkrát týdně se cvičí, tolik a tolik dostává zhruba živin, tak by mělo mít i spánkový režim. Chodit přibližně ve stejnou dobu spát a přibližně ve stejnou vstávat. Jestli vám stačí 6 nebo 8 hodin, to záleží na individuální posouzení.

Ideální podmínky jsou úplná tma, chladno, čerstvý vzduch, vypnuté přístroje a pozitivní přístup.

Pokud půjdete spát s pocitem úzkosti, vyplavíte kortizol, zamezíte produkci růstového hormonu a vaše regenerace nebude stát za nic. Pokud cvičíte večer, nebojte se velké přílohy. Uspokojíte tělo, vyplavíte serotonin a spokojeně usnete. I přes všechny mýtické doporučení se sacharidů před spaním nebojte.

Pokud se ptáte na doplňky, regeneraci jich ovlivňuje mnoho.

Přes den se obecně doporučují (ne všemi) BCAA, před spaním glutamine. Na popularitě ovšem velmi rychle získávají opomíjené minerály a vitamíny. Když pomineme nejznámější multivitamín a vitamín C, velkou roli v regeneraci a pozitivnímu vlivu na výkon, zdraví a osobní pocit hrají hořčík, zinek a omega 3. O každém si povíme víc příště.

Pro správnou regeneraci můžeme jen doporučit masáže, saunu a celkově pobyt ve vodě (pro domácí relaxaci koupel s mořskou solí). Znovu jde o to, co vám vyhovuje. Je důležité ulevit tělu a vyhnout se hrozícímu přetrénování. Zde nastává i nejlepší čas na sex. Působí pozitivně na regeneraci a proti přetrénování pomáhá. Známe to. Máte prostě chuť chodit furt a zažíváte období, kdy si přijdete nezničitelní. Jelikož nerostete v posilovně, ale při odpočinku, dlouhodobě byste hráli sami proti sobě.

A pokud je strava, trénink a celkově fitness životní styl hlavně o hlavě, zde to platí dvojnásob. Tělo má takové limity, které mu dovolí hlava. Jde o to, aby jste si odpočinuli hlavně psychicky. Pokud věříte, že vám fungují masáže, budou fungovat. Pokud věříte, že dokonale regenerujete se sluchátkama na procházce v lese, bude to fungovat. Hlava je naše nejsilnější zbraň.

Kvízová na závěr. a) Kolik hodin spíte? b) Stačí vám to?
Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE