x

NESPAVOST, ABSENCE ÚNAVY A TIPY PRO LEPŠÍ SPÁNEK

richard
-

Velmi aktuálním problémem je nespavost a potíže s usínáním. Ať už to souvisí s hektickým životním stylem plným stresových situací, nebo se špatnými návyky, ve větší či menší míře se s tím za život aspoň jednou setkal téměř každý. My si dnes uvedeme několik tipů a doporučení. Čemu se vyvarovat? Co funguje? Jak ovlivnit kvalitu spánku? A mnoho dalšího.

Je to nepříjemné. Víte, že druhý den musíte vstávat a ručičky na hodinách nemilosrdně utíkají. Už to nebude 6 hodin, už to nebude ani 5 hodin, nevyspíte se a nakonec pozdě v noci padnete vyčerpáním. A takhle se to opakuje a opakuje.

Ve velkém množství případů je za potíže se spánkem opravdu zodpovědný stres. Nemusí jít rovnou o exekutora klepajícího na dveře. Můžete být zkrátka jen nespokojení. Neděláte co vás baví, nedaří se vám ve vztazích, hledáte smysl života, utápíte se ve stereotypu. Přes den nemáte čas přemýšlet a myšlenky se tak kumulují právě v čase spánku. A těžko se jim brání.

Naprostým základem pro usnutí je vytvoření správných podmínek. Místnost pro spánek, by opravdu měla připomínat ložnici, nikoliv dětský koutek. Můžeme to bagatelizovat, ale pokud navodíte mozku pocit, že je čas jít spát, opravdu bude lépe usínat. Znovu, je to o hlavě a vždycky bylo. Místnost by měla být vyvětraná, za čerstvého vzduchu se vám bude usínat daleko lépe. Někomu sedí lehké světlo, ale obecně je nejlepší úplná tma. Proč? Dostaneme se k tomu.

Zajímavou alternativou pro lepší usínání může být zařazení sacharidů před spaním. Neměli bychom konzumovat nic těžkého, ale ryba s přílohou a zeleninou? Proč ne. A proč sacharidy? Protože seretonin. I když všude slyšíte opak, sacharidů v přiměřeném množství se před spaním nemusíte bát. Vyzkoušejte a uvidíte.

A zase jsme u sexu. Kolik z vás má po sexu chuť hledat lék na rakovinu, vydat se cestu kolem světa, nebo pěstovat domácí zeleninu? Vyplavujeme prolaktin a chce se nám spát. Takže souložte a spokojeně usínejte.

Pokud se cítíte nesví, můžete zvolit relaxační hudbu. Mnoho lidem to skutečně pomáhá. Dokáží se víc uvolnit, vhodná hudba v nich navodí pozitivní pocity a po pár minutách usínají.

Jde o správné navození pocitu před spaním. Pokud víte, že nejste unavení, určitě nepomůže dlouho do noci sledovat filmy a seriály. Uvolněte se, sedněte si na čerstvý vzduch, dejte si masáž a připravte tělo na režim spánku. Znovu opakujeme, je to hlavně o tom přesvědčit hlavu. Tělo se přizpůsobí.

Bylinky. Příroda nás obdařila neuvěřitelným množstvím úžasných bylinek, ať už pro lepší trávení, spánek, antistresové účinky a další. Většinou je využíváme daleko méně, než by bylo záhodno a následně reagujeme spíš na důsledky nemocí, než na příčinu. Mezi nejlepší pomocníky při boji s nespavostí patří třezalka a meduňka.

Pokud máte přes den pocit, že jste unavení, přečkáte to a večer budete plní energie, poslechněte tělo. Pokud můžete, dejte si siestu. Důležitá je ovšem doba, pokud spíte odpoledne, optimální siesta je 30-60 minut, delší může být kontraproduktivní. Proč? Povíme si příště.

Pokud je to o hlavě, naprosto zásadní je přesně to, o čem před spaním přemýšlíme. Pokud budete myslet na vaše malé paže, sousedovo nové auta a váš nízký plat, zřejmě to nepůjde. Myslete pozitivně. Vybavujte si příjemné vzpomínky a nesnažte se rekapitulovat, co jste kdy udělali špatně a co děláte špatně.

Je to o zvyku. Naučit tělo, že je čas spát. Tohle je ovšem problém, pokud máte dvou-směnný provoz, který neumožňuje usínat a vstávat v přibližně stejnou dobu. Pokud jednou za dva týdny uletíte a půjdete spát o 4-5 hodin později, nic se nestane. Stejně jako pokud si jednou za měsíc dáte palačinky. Tělo musí vědět, že v 11 je čas spát. Zvykne si a začne to dodržovat.

Možná je zbytečné to zmiňovat, ale kofein večer je další z nepřátel. Dnes se ale bavíme spíše o tom, když nevíme proč usnout, i když se nám chce. Pokud si dáte v 10 kafe, nebo v 9 pre-workout, zřejmě víte kde je problém. Pomoct může i vhodná suplementace před spaním, před spaním doporučujeme omega 3 a zinek, nemusí tam být úzká spojitost, ale znovu opakuji. Je to především o tom, čemu věříte. Pokud přesvědčíte sami sebe, že něco má vliv, zařídíte se podle toho a vliv to mít bude.

Poloha. Ne, nestává se z nás erotický web. Bohužel Setkal jsem se ale s několika články, kde se rozebíralo i tohle. Údajně má lepší vliv na spánek, pokud spíte na zádech. Za sebe můžu říct, že mi to poslední týdny funguje a problémy s usínáním odezněly. Jestli to funguje? Nevím. Vyzkoušejte, mně ano.

A poslední, doba spánku. Nespěte málo, nespěte hodně. Ani 4, ani 10 hodin spánku není dlouhodobě ku prospěchu věci. Ideální dobu si musíte najít sami, ale pokud má vaše tělo dostatek správných látek, je psychicky a fyzicky v pořádku, tak zjistíte, že vám bude stačí 6 hodin kvalitního spánku a vystřelíte z postele ven

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE