x

LOW-CARB NEBO LOW FAT?

richard
-

Internet je všemocný. Dočtete se tu o škodlivosti tuků, fatálním vlivu cukrů na “chátrání” vašeho mozku, negativním účinku sacharidů ve vztahu ke spalování tuku i brečících ledvinách při dlouhodobě vysoké konzumaci bílkovin. A teď světe raď. Co tedy vlastně můžeme a nebude nás to zevnitř ničit? Radši už dost katastrofických scénářů, po úvodu článku bychom mohli být nařčeni, že se vás tu budeme snažit zlákat k veganství.

Jak je možné, že jedni sacharidy považují za jedovaté a druzí se na nich cítí parádně? Buďto si necháme strkat brouky do hlavy, nebo přijmeme fakt, že nás je 7 miliard, každý z nás je jiný a cesta k úspěchu vede přes mnoho cest.

Proč můj kamarád dává o dvě porce rýže víc a milánek roste mě?

Můžeš to shodit na anabolika, ale nemusí to být pravda. Každý máme jinou inzulinovou citlivost, která je zodpovědná za využívání sacharidů. Čím lepší inzulinová citlivost, tím tělo lépe používá sacharidy jako svalovou výplň a méně je ukládá do problémových partií. Nezoufej, inzulínová citlivost se dá zlepšit dočasným odstraněním sacharidů v časech, kdy je tolik nepotřebuješ. Vyšší poměr sacharidů k ostatním makro-živinám ve stravě vyhovuje zejména ektomorfům.

Kamarád si pochvaluje ketogenní dietu, zlepšila se mu tvrdost i hustota svalů a já se po ní cítím slabý a bez energie.

Ani bílkovino-tuková strava není pro každého. Někomu stačí přijímat energii ze sacharidů po tréninku, ostatní při tomhle praktikování spalují svaly a odchází jim síla. Ve většině případů tenhle typ stravy vyhovuje endomorfům s horší inzulínovou citlivostí a problémy s držením nadbytečné vody v těle. Strava bohatá na bílkoviny a tuky navíc někomu může způsobovat problémy při zažívání.

Je možné, že mi stačí minimum bílkovin a jsem tukovo-sacharidový typ?

I to je možné. Ani u bílkovin neexistuje SPRÁVNÉ množství, někomu stačí maximálně 1g/1kg BW a nepotřebuje víc. Čím je to dané? Roli hraje tolik faktorů, že bychom si je mohli vyjmenovávat až do zítřejšího dopoledne.

Tak tedy low-carb, low-fat, nebo jak se stravovat?

Ideálně use-brain strava. Nebojte se změn a vyzkoušejte toho více. To že někdo odsuzuje tuky (ZDRAVÉ), neznamená, že na nich VY neuděláte svůj největší dosavadní progres. Pokud vám sedí sacharidy, cítíte se na nich dobře, máte sílu, ale váš oblíbený kulturista je zavrhuje, nenechte se zvyklat. Každý jsme jiný, neexistuje obecně špatná cesta, všichni máme tu svojí.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE