x

JE DOBRÝ KREATIN ?

richard
-

Dnes se podíváme na další z řady velmi diskutovaných suplementů. Nebudu vám povídat o ničem menším, než bájném kreatinu. Společně s proteinem, gainerem a bcaa tvoří kreatin v očích začínajích fitness závisláků velkou čtyřku tzv. must have suplementů, je ale opravdu tak nutný?

Kreatin je látka syntetizující se ze tří amynokyselin – argininu, glycinu a methioninu. V menším množství jej přijímáme denně, ať už formou, masa, ryb nebo dalších potravin obsahujících živočišný tuk.

Máme několik forem kreatinu.

Tou nejznámější a nejpoužívanější je bezpochyby monohydrát. Kromě něj máme další nové formy jako je krea-genic, estyl-ester a další. Traduje se o nich, že zvýší sílu a nenatáhnou vodu. Zkoušel jsem ze zvědavosti a funkčnost potvrdit bohužel nemůžu, požadovaný efekt jsem neviděl. Proč je ve světě jednička monohydrát? Reálně se dá říct, že prostě vidíte výsledky a o to většinou lidem po kreatinu sahajícím jde. Později se vrátíme k polemice o kvantitě a kvalitě, ale výsledky jsou většinou opravdu vidět. Dochází k požadovanému navýšení hmoty (záměrně píšu hmoty).

Z vlastních zkušeností vím, že na kreatinu je možné za jeden cyklus přibrat od 3 do 7 kg váhy. Část tvoří samozřejmě voda, přesto však kreatin není pro každého. Pokud hodně zadržujete vodu, těžce stahujete tuk a nabírat kila vám nedělá problém, jednalo by se o nošení dříví do lesa.

V čem vlastně tkví přínos kreatinu?

Za poměrně krátký čas vede prokazatelně k nárůstu síly. Tohle je nesporný fakt, budete silnější. Ovšem každá přidaná hodnota má svoji cenu a zde se potřeba porovnávat množství přibrané zbytečné hmoty a skutečný posun na váhách. Jak jistě víte, kreatin se váže z vodou ve vašem těle. Přesně proto budete krátkodobě oplácaní. Dalším předpokladem pro maximální využití kreatinu (pořád mluvíme o typu – monohydrát je zvýšený sacharidový příjem. Sacharidy na sebe daleko víc vážou vodu, na rozdíl od jiných makroživin. V kombinaci s dostatečným příjmem vody a právě kreatinu skutečně přiberete. Pak už je na vašem zvážení, jestli je kreatin právě pro vás.

Rozhodně doporučuji každému kreatin alespoň jednou vyzkoušet.

Na pravidelné užívání máme spíš negativní názor, i když jsem kdysi za 3/4 roku při dvou “kreatinových kůrách” nabral zhruba 15 kilo, tak to při trvale zvýšeném příjmu sacharidů vedlo spíše ke škodě, než k užitku. Ale zkuste, otestujte účinky, vaši citlivost, množství natahané vody i reakce kreatinu na vaši stravu. Především pokud jste přesvědčeni, že z vašich 60 kilogramů tělesné váhy nemůžete přibrat, a jiná cesta než AS neexistuje.

Stejně jako veškeré suplementy, i kreatin se musí umět používat. Dávkovat, cyklovat, zařazovat ve vhodnou dobu a nepřehánět. Potom věřím, že má skutečně místo. V rukou nezkušených lidí se však spíš stává zbraní k zatížení orgánů.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE