x

JAKÝ PROTEIN JE NEJLEPŠÍ ?

richard
-

Krátce po převratném zjištění, že naturálně cvičit nejde, stojí každý před velkým životním dilema. Jaký chemický protein plný steroidů použít? Všichni vás budou odrážet, tvrdit vám, že vám po používání proteinu narostou chlupy na rukou, nebudete mít děti a budete muset začít s viagrou. Radši zůstat u zdravých ověřených potravin jako mléka, bílého pečiva a výpečků. Dost bylo srandy, pojďme se podívat na vhodnou formu proteinového přípravku.

DRUHY SYROVÁTKOVÝCH PROTEINŮ 

WPH (hydro) – whey protein hydrolyzate

Nebude mít nejlepší chuť, ale o to větší jistotu máte, že skutečně přijímáte kvalitní a technologicky správně zpracovanou bílkovinu s minimálním obsahem sacharidů. Vstřebatelnost a využití proteinu stoupá podle stupňů hydrolýzy, čím vyšší stupeň, tím kvalitnější a vhodnější přípravek. Doporučujeme po tréninku, případně po probuzení. Je to nejrychleji vštřebatelný protein.

WPI (izolát)– When protein isolate

Vysoký obsah bílkovin, minimum tuků a laktózy. Obsah bílkovin od 80 procent výše. Vhodný především po tréninku, podle volby, primárního cíle a časových možností (příprava pevné stravy) zvažte použití před tréninkem. 

WPC (koncentrát) – Whey protein concentrate

Málo muzika za málo peněz. Obsah bílkoviny bývá v poměru s WPH a WPI nižší, vstřebatelnost pomalejší a složení méně vhodné. Proč se drží na trhu? Příznivá cena a lahodná chuť. Kromě bílkoviny přijímáte i nezanedbatelné množství sacharidů a nápoj vám přijde “chutnější”. 

Kasein 

Kasein představuje řešení pro jedince se zrychleným metabolismem, kteří se budí hladoví a mají problém vydržet s pevnou snídaní pár desítek minut po probuzení. Jednoduše je vzbudí hlad a ihned potřebují snídat. V pevné stravě je zástupcem s vysokým obsahem kaseinu tvaroh. Oproti WPH a WPI tkví jeho výhoda v pomalé vstřebatelnosti (6-8 hodin), což vám zaručí postupné uvolňování bílkovin během spánku a zamezí tak katabolismu svalů. Nejoblíbenější formou je micelární kasein. Doporučované užívání před spaním. 

Před nákupem doporučuji orientačně spočítat počet bílkovin, které za den přijmete. Neměl by být nesmyslně vysoký. Neplatí rovnice, čím více bílkovin, tím více svalů. Od určitého množství (individuální) dělají přebytečné bílkoviny v těle nepořádek.

Vícesložkový protein 

Kombinace výše uvedených druhů proteinu, obsahu rychle i pomalu vstřebatelné bílkoviny, vhodné užití přes den.

METODA ZPRACOVÁNÍ CFM 

Co je to CFM? Je to druh proteinu? CFM není dalším druhem proteinového přípravku, ale způsobem zpracování syrovátky pro maximální využití bílkoviny a zachování důležitých složek. Metoda CFM využívá mikrofiltrační techniky zpracování za velmi nízkých teplot, pro zisk vysoce kvalitního a vstřebatelného proteinu. U izolátu zpracovaného metodou CFM nalezneme velmi nízký obsah tuku a laktózy.

JAKÝ PROTEIN SI TEDY POŘÍDIT ? 

Teď máte plnou hlavu informací a stále nevíte, který protein vlastně vybrat. Pojďme si to zrekapitulovat.

Je nutné si uvědomit, co vlastně chcete a kdy ho hodláte využívat.

Podle doby použití:

 –  Ráno – WPH (hydro) nebo WPI (izolát) , rychlá vstřebatelnost, jednoduché trávení.

 –  Před tréninkem – WPI (izolát), nechcete-li (nebo nemáte čas) zatěžovat tělo pevnou stravou, ale máte před tréninkem pocit hladu, řešením může být lehce vstřebatelný izolát zhruba hodinu před tréninkem.

 –  Po tréninku – zde je důležité dodat tělu kvalitní a dobře a rychle vstřebatelnou bílkovinu s obsahem +80 procent, doporučujeme WPH (hydro) zhruba 30 minut po tréninku (nejrychlejší vstřebatelnost, vyšší cena, kvalitní zdroj bílkovin bez zbytečných aditiv)

 –  Během dne – pokud nestíháte jíst, zde můžete zvolit WPC (koncentrát), který kromě bílkovin obsahuje i sacharidy a zaručí vám kvůli nižší a složitější vstřebatelnosti přísun energii po delší dobu.

 –  Před spaním – kasein, pomalá vstřebatelnost, postupný přísun bílkovin po celou noc.

Podle Vašich cílů:

Chci zhubnout – nešetřete a kupte si kvalitní WPH (hydro) nebo WPI (izolát) s minimálním obsahem tuku a cukru a raději se vyhněte WPC (koncentrát), který obsahuje “nechtěné sacharidy a tuky”. 

Chci přibrat – je důležité si uvědomit, že protein ve snaze přibrat plní pouze podpůrnou funkci pro denní příjem bílkovin. Pokud chcete nabrat a zároveň budovat svalovou hmotu, potřebujete přijímat i dostatek bílkovin a proteinový nápoj je nejlepší forma pro doplnění Vaší denní dávky.

CO DOPORUČUJEME 

Levnější varianta – WPC (koncentrát), pokud se rozhodnete koupit WPC, doporučujeme s vyšším obsahem bílkoviny (75+) a určitě metodu zpracování CFM. WPC s menším obsahem bílkovin bude sice skvěle chutnat, ale hořkou daní bude menší kvalita a horší vstřebatelnost.

Dražší varianta – WPI (izolát) a WPH (hydro), zde opravdu platí, že za kvalitu si připravíte, přesto bych neváhal a doporučoval vám právě tuto variantu.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
1 Komentáře
  1. Kupu
    Kupu
    - Červenec 31,2019

    Dobrý den,

    jaký je váš názor na MyProtein Impact Whey Protein 2500g? Za 700 je to nejlevnější protein vzhledem k té váze a přesto třeba tady v tom https://www.arecenze.cz/proteiny/ žebříčku první.
    Děkuji.