x

JAK MOC DŮLEŽITÉ JSOU SUPLEMENTY?

richard
-

Jakmile začnete cvičit, všichni to poznají. Doma se diví, že vstáváte kvůli snídani. Ve škole a práci si ostatní můžou vykroutit oči při pozorování vašich krabiček. Následuje větší důraz na životosprávu, odmítání obvyklých šesti kousků v hospodě a hlavně nákup prvních suplementů, které z vás v očích širší veřejnosti udělají blázna, který bere všechny ty proteinové steroidy. A právě u doplňků (především těch mainstreamových) se dnes zastavíme.

Doplňky stravy jsou bezva. Snadno zvýšíte příjem bílkovin při šetrnější stravě pro trávicí soustavu, zajistíte příjem důležitých složek potravy ihned po skončení tréninku, nastavením hlavy (vědomí, že beru něco co mi pomůže, skutečně zlepší víru ve vlastní schopnosti a tím pádemi výkony) posunete svoje tréninky, podpoříte lokální i cizokrajné společnosti a budete moct vesele debatovat o tom, co všechno si plánujete koupit. Těch ANO pro doplňky stravy je mnoho.

Přesto si neodpustím poznámku směřující ke skupině/mase lidí, především mladšího věku a chudších zkušeností, kteří suplementům přisuzují důležitost, která není reálná. Doplňky stravy jsou pouze DOPLŇKEM. Nejsou základním stavebním kamenem. Proč to zdůrazňuji?

Jeden známý případ. Nevyřešené tréninky postavené na strojích, absence základních cviků, nevyhovující split, ignorace disbalancí a slabých stránek. Podceněná regenerace, nedostatek příjmu vody, špatná životospráva. Minerály a vitamíny, co to je? A hlavně. Minimální orientace ve stravě. Špatné časování sacharidů, zbytečně velké množství pro naturálně stavěné tělo, toxicky velké množství bílkovin, snídaně postavené na ovesné kaši, nefungující obecné “jídelníčky”. Nemusí platit vše, ale na jednom se shodneme. Poctivý tvrdý trénink, dostatek regenerace a strava budou vždycky tři stěžejní body.

Nechápu, že nevypadám jak bych chtěl. Mám přece protein, BCAA, kreatin, glutamine, arginin, NO, gainer, co ještě můžu dělat víc? A tohle je jádro problému. Spoléhat se na doplňky a očekávat od nich vše, je zkrátka mimo. Doplňky vám samozřejmě 5-10 procent přidají, ale to hlavně v případě, že máte všechny základní stavební kameny v pořádku. Správně jíte, správně spíte, správně cvičíte. Pak určitě ano.

Proteiny vám nenahradí kvalitní maso a kvalitní před-tréninkový suplement neutvoří mysl šampiona a pevnou vůli. Položme si otázku do davu. Na kolik procent je LEPŠÍ trénink po užití pre-workoutu způsobený složením a odezvě organismu, a na kolik nastavení hlavy, která si uvědomuje a vsugeruje, že teď má být trénink lepší a vy silnější. Je to chyba “internetové masáže”, kde nám je kvůli smlouvám a dohodám tvrzeno, že forma se dělá na proteinu a BCAA? Spoustu otázek a žádné jednoznačné odpovědi.

Tento článek nemá za úkol hanit doplňky. Při správném výběru a vhodném použití mohu jen doporučit. Nahlížejme na ně tak, jak si zaslouží. Uvědome si jejich místo, přidanou hodnotu a využití. Ale nedělejme z nich něco, co nejsou. Klaďme důraz na to, co opravdu funguje. Udělejme si k tomu vztah. Tvrdá dřina, disciplína a silná vůle budou vždycky hlavním základním kamenem, ať už jdete jakýmkoliv směrem.

Otázka na závěr. Jmenujte podle vašeho mínění jeden nejdůležitější a jeden nejvíce přeceňovaný suplement.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE