x

CHEAT DAY – ZAŘAZOVAT NEBO NE?

richard
-

Opět tu máme téma, která vás bude zajímat. TO, co máme skutečně rádi. Ať už jde o narozeniny, výročí s přítelkyní, nebo plánovaný výlet, o ničem z toho se takto frekventovaně nemluví s předstihem, jako o blížícím se cheatu (a nebo refeedu).

Proč vlastně cheatovat?

Zde si je důležité ujasnit, že cheat day má ve své podstatě dvě roviny využití. Záleží pouze na to, jakým směrem se vydáme. I cheatovat můžete chytře.

Psychologické hledisko

Zřejmě nejpoužívanější důvod, proč zařazujeme cheat day. Byť to můžou někteří zlehčovat, skutečně jde o psychiku. Nikoliv o to, že by nám házení Mars tyčinek dělnickou lopatou přímo do chřtánu pomáhalo díky svým živinám a složení. Jde o to, že každý dobře zvolený cheat day ovlivní naši psychiku. A pak už se spouští řetězec procesů. Psychika ovlivní regeneraci, vyplavování hormonů, celkový stav spokojenosti, vstávání druhý den, následující trénink a můžeme pokračovat do aleluja. Vnitrně nám pomáhá skutečnost, že nedržíme stravu donekonečna. Přirovnal bych to k tlačení těžkého kamene z bodu A do bodu B. Pokud budete vědět, kolik vám zbývá, zvládnete to. Pokud nevíte, jestli ještě 20 metrů, nebo 50 kilometrů, dříve nebo později to vzdáte.

Organismus

A teď k tomu chytrému cheatování. Není to pouze a jedině o tom, koupit si čtyři vaničky zmrzliny, veškeré příchutě Milky a snídat smažák. Psychologické hledisko je bod číslo 1, “surový” význam pro organismus bod číslo 2. Podíváme-li se na vzrůstající oblíbenost nízko-sacharidových diet, které umožňují snižovat množství tělesného tuku a zároveň pomalu budovat svalovou hmotu, nemůžeme odstaveček o “cheatování-chytře” vynechat. Dlouhodobě škrtíme sacharidy a využíváme energii z tuků. Tělo reaguje skvěle, ale ten trend netrvá věčně. Tělo si zvykne, pokrok se zpomalí, po čase zastaví. Pokud držíte sacharidy nízko, doporučuji 1 za 7-10 dní jejich hodnoty prudce zvýšit. Nakopnete metabolismus, zmatete tělo, opět budete v pohybu. V tomto případě nejde o pokus o cukrovku, ale o záměrně zvýšení sacharidů na klidně 4-5x násobné hodnoty pod záštitou “cheatu”, protože pro tělo to opravdu CHEAT bude.

Pokud chcete cheatovat, musíte si to zasloužit. Je velkým nešvarem, pokud někdo chce výsledky a po týdenní koordinované stravě se hlasitě dožaduje potravinového volna. Držte stravu dvě, tři, čtyři měsíce. Naučíte tělo jiným návykům, skutečně si vyzkoušíte “závodní disciplínu” a pak si svůj den volna zasloužíte. Nikoliv týden po zahájení vaší domácí fitness challenge.

Četnost a hlavně průběh cheatování se samozřejmě liší mezi profíky a sortou běžných smrtelníků. Existují důvody, proč někteří můžou častěji, déle a více. Rozhodně doporučuji cheat day zařazovat. Pomůže to v první řadě hlavě, v druhé i samotnému tělu, pokud u toho budete přemýšlet.

Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.
ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE